۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

رمان آموزشی گلچهره - بخش بیست و هشتم




برنامه‌ي مطالعاتي دوره‌ي نوروز (2) 
بخش: بيست و هشتم    
نویسنده : بابک اسماعیلی 

-       به نظرت ويژگي‌هاي يك برنامه‌ي خوب در دوران نوروز  براي يك دانش آموز كنكوري چيست ؟
-       من بيشتر مي‌خوام يك برنامه داشته باشم كه بتونم بر اساس اون مباحثي كه تا به حال خوندم رو مرور كنم.
-       فكر ميكني روزي چند ساعت مي‌توني مطالعه كني.
-       هر چقدر كه لازم باشه. دو تا از دوستانم كه پارسال آزمون دادن مي‌گن كه عيد بايد فكر كني كه آدم آهني هستي. هر برنامه‌اي كه مشاورت بهت داد رو بايد اجرا كني تا آخر. يه نفس. من هم مي خواهم همين كار رو بكنم.
-       ديگه چي ؟
-       تصميم گرفتم ديگه جزوه نخونم. مي‌خوام فقط تست بزنم و مساله حل كنم. اين مباحثي كه من بايد در عيد دوره كنم همه را چند بار تا حالا خوانده‌ام. شما هم تا حالا صد بار به من گفتيد كه ديگه جزوه نخوانم و فقط تست بزنم و مساله حل كنم. اين بار واقعا مي‌خواهم دست از جزوه خواندن بردارم. من تازه فهميدم كه اگر عادت‌هاي غلط قبلي را بذارم كنار چه استفاده هايي مي‌كنم. از وقتي يادداشت‌برداري‌هايم را دارم طبق اصولي كه شما به من ياد دادين انجام مي‌دهم احساس مي‌كنم فهميدنم چند برابر شده. ذهنم نظم پيدا كرده. خيلي كمتر دچار فراموشي مي‌شم. راستي چرا من اينقدر خنگم و چيزهايي كه شما به من مي‌گيد رو اينقدر دير مي‌فهمم ؟  
-       ديگه ؟
-       مي خواهم ركورد ساعت مطالعاتي را هم بزنم . روزي بيست ساعت خوبه ؟
-       به نظرم خيلي جو گير شدي. همون روزي 12 ساعت كافيه .
-       آخه چندروز پيش در يك كتاب خواندم كه هر چي آدم اشتياق بيشتري داشته باشد احتمال اينكه  به هدفش برسد بيشتر است.

بنابر فرضيه‌ي "تقارن زماني" بين جهان عيني و روح انسان ارتباط وجود دارد. بدين معني كه هر كدام ديگري را تاييد مي‌كند. در لحظات شور و هيجان ويژه، وقتي وضعيت رواني انسان شديدا ملتهب مي‌شود (هنگام عشق، نفرت، همت، تمركز، آفرينش، شوريدگي...) روح مي‌تواند واقعيت خارجي را تغيير دهد.

انسان بينا و بيدار در زندگي روزمره‌ي خود، گاهي با وقايع ويژه‌اي روبرو مي‌شود كه هم بيانگر روند عيني و هم نشانگر سير آرماني ذهنِ اوست. به عبارت ديگر تطابق‌ها و توفيقات غريبي صورت مي‌گيرد كه خرد ما قادر نيست پاسخي به آنها بدهد، و به نظر مي‌رسد كه نيروهاي نامرئي و منطقي جادويي و نه عِلي بر حوادث روزگار فرمانروايي مي‌كنند.
بر اثر برون فكني ميل و شوق شديد انسان در اشيا و پديده‌هاي موجود، اتفاقي غير منتظره و غير معمول به وجود مي‌آيد. در نظر سورئاليست ها، عوامل شكل گرفتن " تصادف اجباري " اصولا عشق، دوستي، همفكري و همدلي مي‌باشد.
مابين "همزماني " يونگ و  " تصادف اجباري" سورئاليست‌ها تشابهي فاحش وجود دارد.

انسان و سمبل هايش نوشته‌ي كارل گوستاو يونگ


-       هر چي شما بگيد. امسال عيد خونه‌ي ما هم مهموني تعطيله هم تلويزيون. قرار شده بابام و مامانم امسال سريال لاست رو برن خونه‌ي آقاي انساني ببينند. اونا هم امسال روزي 12 ساعت قراره سريال تماشا كنند. پارسال سريال فرار از زندان رو همه خونه‌‌ي ما ديدن. باورتون نميشه از صبح تا شب مي نشستيم و فرار از زندان مي ديدم. امسال كه من برنامه دارم. همه مي‌رن خونه‌ي آقاي انساني. مامانم هم به همه‌ي فاميلامون گفته امسال چون گلچهره آزمون داره مهموني بازي تعطيله. براي همين روز اول عيد صد نفر قراره بريزن خونه‌ي مادر بزرگم تا همون روز، ديد و بازديدها تموم شه. بيچاره مامان بزرگم. روز اول همه‌ي شيريني‌هاش تموم ميشه. اما چاره‌اي نيست. اين طوريه ديگه.
مي‌دونيد اگه من امسال قبول نشم همه‌ي فاميل ميگن چه دختر خنگي بود. اما بيخود كردن. مگه خودشون سال اول، دانشگاه قبول شدن. الان فاميلاي ما مي‌گن گلچهره حتما قبوله. مشاور داره، آزمون ميده، كلاس ميره. 
همه دارن در مورد من حرف مي‌زنن اما مهم نيست. من به اين حرفا كاري ندارم. آقاي اسماعيلي يه برنامه بريزيم كه مي خوام بتركونم. بعد يه خواهشي هم داشتم، راستش ديگه روم نميشه به بابام بگم پول بده مي‌خوام كتاب بخرم. اون چيزي نمي‌گه‌‌ها. ولي در ديزي بازه حياي گربه كجارفته. يه طوري برنامه بريزيم كه من از همين منابعي كه دارم، استفاده كنم. اگه ميشه، اگر نميشه هم مهم نيست بابامه ديگه. خرج دخترش نكنه مي خواد چي كار كنه.
-       بيا اول يه نگاهي به تقويم بكنيم.
-       راستي يه چيز مهم .
-       بگو .
-       من عاجزانه از شما تقاضا مي كنم كه چهارشنبه سوري برنامه نذاريم .
-       باشه .
-       خيلي خوبيد آقاي اسماعيلي. من چهارشنبه سوري مي‌خوام برم بتركونم. يعني هر سال اينجا تو مجتمع ما كولاك به پا ميشه. در ورودي مجتمع رو از عصر مي‌بنديم غريب غربا رو هم راه نمي‌ديم ...  كاش بيايد اينجا ببينيد. شما كجا مي‌ريد ؟
-       من مي مونم تو خونه . دارم روي كتاب جديدم كار مي‌كنم .
-       چراااا شما كه بي احساس نبوديد ؟ نااميدم كردين .
-       من با قاشق زني و پريدن از روي آتش تا اين قسمت كه بگم زردي من از تو سرخي تو از من موافقم. اما با سرو صدا و ترقه زدن و كارهاي خطرناك اصلا موافق نيستم. وقتي من مطمئن هستم يك كار به خودم يا ديگران صدمه ميزنه ازش دوري مي‌كنم .  
-       نه درست مي‌گيد. ولي من نمي‌تونم جلوي خودم رو بگيرم. ولي نه، حرف درستي زديد منم بايد رفتارم رو تغيير بدم. ببخشيد كه من گفتم بي احساس هستيد. زود قضاوت كردم.
-       عيبي نداره . بيا داره وقتمون مي گذره .
-       خب. بريم سراغ برنامه .

*****   



-       راستي ، آقاي اسماعيلي سياوش گفته از تون بپرسم سال سومي‌ها در عيد لازمه درس بخونن؟
-       به نظرم سال سومي‌ها  لزومي به اجراي يك برنامه‌ي سازمان يافته ندارند. دو تا  از درس‌ها را انتخاب كنند، كتاب درسي را دقيق و كامل مطالعه كنند و تمام سوالات هر كتاب را در يك يا دو روز حل كنند. دانستن تعريف برخي واژه‌ها مثل گرما يا ظرفيت گرمايي، تابع، حد و ... به فهم بسياري از مسائل كمك مي‌كند.
مثلا  يك دانش آموز رشته رياضي بهتر است  درس حسابان و درس دين و زندگي  را مطالعه كند.
يك دانش آموز رشته‌ي تجربي درس رياضي سوم و دين و زندگي و يك دانش آموز رشته ي انساني دروس رياضي و عربي را بهتر است  انتخاب كند.
در ضمن لازم است توجه داشته باشيم كه يكي از دلايل اصلي ايرادات ما در همه ي دروس چه محاسباتي و چه متني، ضعف ما در درسي به نام زبان پارسي است. تعريف فاعل، مفعول، متمم، نهاد، گزاره و ... را بهتر است هر از گاهي مرور كنيم. اين كار به فهم متن درس‌هاي ديگر كمك زيادي مي‌كند.


آيا مي دانيد:
-       " گزاره" همان "خبر" در عربي است .
-       "متمم" همان "مفعول دوم" در عربي و زبان  انگليسي است .
-       نهاد و فاعل دو تعريف متفاوت دارند .
-       صفت هايي كه از فعل ساخته مي شوند ، براي نهاد فاعلي كه مي‌تواند انسان يا غير انسان باشد، به صورت ( ing + فعل ) به كار رود . (نه فقط براي  غير انسان ) .
-       براي نهاد مفعولي كه مي‌تواند انسان يا غير انسان باشد به صورت  p.p  به كار مي رود . ( نه فقط براي انسان ) .

وبلاگ مشاوره‌ي تحصيلي farayandmoshavere.blogfa.com ،  بهار اسماعيلي




هر سه رشته لازم است به اين نكات توجه داشته باشند كه :
در روزهاي نوروز  بعد از مطالعه‌ي هر مبحث، به نمونه سوالات امتحان نهايي آن مبحث پاسخ بدهند.
لازم است روش نوشتن پاسخ هر سوال  را در برگه‌ي امتحاني پايان سال تمرين كنند.
به عنوان مثال در زمان نوشتن پاسخ سوالات رياضي لازم است از چپ به راست بنويسم. از نشانه‌هايي مثل علامت نتيجه مي‌دهد يا مساوي در جاي درست بايد استفاده كنيم.

لازم است در دروس محاسباتي دور جواب آخر خط بكشيم. در اين دروس لازم است در زمان نوشتنِ پاسخ مرتب نويسي كنيم.
در درسي مثل زبان انگليسي لازم است اول هر جمله را  با حرف بزرگ شروع كنيم. كلمات يك جمله را با فاصله ي منظم از هم بنويسيم. در حروف وسط كلمات خط خوردگي نداشته باشيم. در قسمت maching   ستون a  و b   را با خط به هم وصل نكنيم  بلكه حرف مربوط به هر جمله را جلوي آن بنويسيم.  
در عربي لازم است براي پاسخ گويي به سوالات ترجمه به مباحث قواعدي توجه كرده و قبل از ترجمه‌، جمله را به صورت ذهني  تجزيه و تركيب كنيم.  براي پاسخ گويي به سوالي كه تمام مباحث قواعدي را بايد از ميان سه يا چهار جمله پيدا كنيم حتما به تعريف مفاهيمي مثل حال و تمييز و ... توجه كنيم. با ديدن جملات پشت هم كه گاهي هيچ گونه علامت نگارشي هم ندارد وحشت نكنيم، كافي است تجزيه و تعاريف را بلد باشيم.
در درس شيمي بهترين كاري كه  هر دانش آموز رشته‌ي رياضي يا تجربي مي تواند در روز هاي نوروز انجام دهد اينست كه هر روز  يك جدول تناوبي در چرك نويس خود رسم كند.

مثل پيش دبستاني مي‌ماند. آموزش رسمي براي كودكان زير هفت سال در سال‌هاي بعد تحصيل مشكلاتي درست مي‌كند. كودكان بيشتر به بازي و تفريح سازمان يافته و يا خلاق نياز دارند نه به حضور در محيط آموزش رسمي. بعضي از پدر و مادرها تصور مي‌كنند اگر فرزندشان را در پيش‌دبستاني ثبت نام كنند نابغه مي‌شود. در صورتي كه براي يك كودك، حضور در يك كلاس نقاشي يا سفال‌گري يا قصه‌گويي در خانه‌ي فرهنگِ محله هزاران برابر مفيد‌تر و با ارزش‌تر از حضور در پيش دبستاني در سن شش سالگي است.



ماده 31 (حق بازی و اوقات فراغت)
1)  حکومت‌ها حق کودک را برای داشتن بازی، سرگرمی، وقت آسايش و استراحت به رسميت می شناسند. کودک می تواند بطور فعال و آزادانه در امور فرهنگی و هنری در خور سنی خودش، شرکت جويد.
2)  حکومت ها به حق کودک برای فعاليت‌های هنری و فرهنگی توجه داشته و با اقدام‌های خود، آنرا پشتيبانی می‌کنند و امکانات مناسب را برای انجام فعاليت‌های فرهنگی_ هنری و همچنين اوقات فراغت و سرگرمی کودک فراهم می نمايند.

پيمان نامه ي حقوق كودك (اين پيمان نامه از طرف مجمع عمومی سازمان ملل در تاريخ بيستم نوامبر سال 1989 ميلادی تصويب شد.)



در مورد سال سومي‌ها هم تقريبا همين طوره. خواندن رمان و داستان تاثير بيشتري براي آنها دارد تا اجراي يك برنامه‌ي مطالعاتي با روزي 8 ساعت كار در عيد. بعضي وقت‌ها ذخيره كردن انرژي يعني داري اره رو تيز مي‌كني. داستانش رو مي‌دوني كه.
-       بله قبلا برام گفتين .
-       پس به سياوش بگو بهتر است علاوه بر حسابان و دين و زندگي، كتاب هاي غير درسي هم بخواند.
-       مثلا چه كتابي ؟
-       مثلا كتاب شاگرد كُشي. كيمياگر نوشته‌ي پائولو كوئيلو، دنياي سوفي نوشته‌ي يوستين گردر، سه قصه نوشته‌ي هرمان هسه، چهل سالگي نوشته‌ي ناهيد طباطبايي، يوزپلنگاني كه با من دويده‌اند نوشته‌ي بيژن نجدي، مقاله‌ي من متهم مي‌كنم و حقيقت از راه مي‌رسد نوشته‌ي شيرين دخت دقيقيان، كتاب پرسپوليس نوشته‌ي مرجان ساتراپي، كتاب داستان‌هاي مردان تمدن‌هاي مختلف نوشته‌ي شهر نوش پارسي پور ، ...




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر