۱۳۹۴ شهریور ۲۳, دوشنبه

رمان آموزشی گلچهره - بخش هجدهم

امتحانات
بخش هجدهم 
نویسنده:بابک اسماعیلی


گلچهره برنامه‌ي امتحانات را به من نشان مي‌دهد و مي‌گويد همين امروز برنامه دادند.
بعد كارنامه‌اش را نشانم مي‌هد.
نمره ترازش در مقايسه با آزمون قبل 100 نمره  افزايش داشته است.
مي‌گويد مي‌دانيد آزمون بعد سه هفته‌ي ديگر است. مباحث آزمون، كلِ سالِ چهارم ( پيش 1) را شامل مي‌شود. آزمونِ هفتم بهمن هم فقط مباحث پايه است. كاش به جاي مباحث پايه، مباحث پيش دانشگاهي 1 دوباره تكرار مي‌شد تا فرصت جمع بندي داشتيم.
امتحانات ما 27 ام دي تموم ميشه .  27  ام هم سه شنبه است . يعني من پنج روز  از دو هفته رو نمي‌تونم پايه بخونم . به نظرم آزمون بعدي فقط براي اينه كه در حال تحصيل‌ها دچار افسردگي بشوند.
مي‌گويم:
-       هركس بهتر است تابع برنامه‌اي باشد كه از ابتداي سال تحصيلي براي خودش در نظر گرفته است .

گلچهره مي‌گويد : دو نفر از همكلاسي‌هاي من مي‌خواهند ديگر مدرسه نيايند. مي‌گويند وقت نمي‌كنيم كه هم مدرسه بياييم و هم كلاس‌هاي آموزشگاه را برويم. به من گفتند از شما بپرسم كه نظر شما چيه ؟
مي‌گويم: من هفته‌ي قبل كه در يك مدرسه جلسه‌ي سخنراني داشتم با يكي دو مورد اينچنيني مواجه شدم. آنها هم مي‌گفتند وقت نمي‌كنند درس بخوانند. من اما مي‌گويم بيرون رفتن از مدرسه در نتيجه‌ي نهايي تاثيري ندارد. پايبندي به يك برنامه‌ي غلط در اين موقع از سال بهتر از تغيير برنامه است.
در اين گونه موارد يعني زماني كه اولِ سال برنامه‌هاي اشتباه انتخاب شده است، دخالت يك مشاور در وسط سال نتيجه‌اي در بر ندارد. تنها بايد به همان برنامه‌اي كه ابتداي سال انتخاب كرده‌ايم پايبند بمانيم.
بهتر بود اين افراد قبل از انتخابِ سه برنامه‌ي هم زمان _ مدرسه ، آزمون ، آموزشگاه   تحقيق و مشورت مي‌كردند و خودشان را در وضعيتي قرار نمي دادند كه نه راه پيش داشته باشند و نه راه پس .
گلچهره مي‌گويد: مي‌خواهم معدلم بيست بشود. اگر موافق هستيد برنامه را طوري بريزيم كه من بتوانم معدل بيست بيارم .
مي‌گويم : براي هر درس مي‌خواهي چه كار كني ؟
مي‌گويد :
-       براي دين و زندگي، اول رو خواني كتاب درسي ، بعد مي‌خواهم آيه‌ها را يك بار در دفترچه‌ي يادداشت برداري‌هايم بنويسم. معني آيات و همين طور موضوعي كه مورد نظر هر آيه هست را هم مي‌خواهم بنويسم .
بعد چهار تا نمونه سوال امتحاني را مي‌خوانم. بعدش هم رفع اشكال مي‌كنم.

-       براي امتحان رياضي سه روز فرصت داريم .
روز اول كتاب درسي را مي‌خوانم. سوالاتِ حل شده‌ي كتاب درسي و همين طور تمرين‌ها را حل مي‌كنم .
روز دوم مي‌خواهم سوالاتي كه در جزوه نوشته‌ ام را حل كنم.
روز سوم هم تست مي‌زنم . به نظرتون چه تست‌هايي بزنم خوبه ؟
-       به نظرم تست‌هاي آزمون‌هاي قبل خوبه.

-       براي زيست شناسي وقت، زياد دارم. از همين فردا هر روز مي‌خواهم يك فصل را بخوانم و خلاصه نويسي كنم.
بعد در سه روزي كه فرصت داريم براي امتحان مي‌خواهم نمونه سوالات امتحاني را بخوانم و تست بزنم.
ياداشت برداري هم مي‌كنم.
-       براي امتحان فيزيك مي‌خواهم هر روز يك بار كل فرمول‌هاي چهار فصل كتاب را بنويسم. اين كار زياد وقت نمي‌گيرد ولي باعث ميشود فرمول‌ها براي هميشه در ذهنم تثبيت بشود. تمرين‌ها و مثال‌هاي  كتاب درسي  را هم حل مي‌كنم.  چهار سري هم نمونه سوالات امتحاني حل مي‌كنم. تست هاي آزمون‌هاي قبل را هم مي‌زنم.
-       براي امتحانِ زمين ، يك روز كافيست. همين هفته ي قبل بود كه يك بار زمين شناسي را خواندم .
-       كتاب زبان و ادبيات پارسي را هم كه از وقتي درس كاوه‌ي دادخواه را خواندم عاشقش شدم. فقط يك بار لازمه مرور كنم. فقط اين نوع قلمي كه در تايپ كتاب استفاده شده را باهاش راحت نيستم. خواندن نوشته هاي كتاب به نظرم  سخت شده است. به نظرم دارم مي فهمم كه چطور مي‌توانم عاشق همه چيز و همه كس باشم و همه را بي‌توقع دوست داشته باشم .
-       شيمي را هم از اول سال تا الان شش هفت بار خواندم. بايد يك بار ديگه كتاب را مرور كنم. چهار سري نمونه سوال امتحاني حل كنم و تست هاي آزمون هاي قبل را هم بزنم.
-       براي زبان هم تمرين‌هاي كتاب درسي رو مطالعه مي‌كنم . لغت‌هاي ته كتاب درسي را مرور مي‌كنم . چهار سري نمونه سوال امتحاني هم حل مي‌كنم. 

چند پيشنهاد براي دوران امتحانات :
شب قبل از امتحان يك ليوان شير گرم بخوريد يا يك ليوان گل‌گاو زبان با دو قطره آب ليمو، كه هر دو باعث آرامش مي‌شود.
شب قبل از امتحان مراقبه كنيد و حداقل شش ساعت كامل بخوابيد.

صبحانه شامل تخم مرغ ، گردو با پنير ، عسل و در كل شامل مواد پروتئين دار باشد .

بعد از اينكه پاسخگويي به سوالات تمام شد يك بار ديگر همه‌ي سوالات و پاسخ ها را بررسي كنيد تا سوالي را از قلم نينداخته باشيد.
تقلب را از 45 دقيقه‌ي دوم شروع كنبد نه از همان اول امتحان و در حين انجام اين كار با قيافه‌ي معصومانه به مراقب نگاه نكنبد.
براي نشان دادن پاسخ برگ به نفر پشت سر با زاويه اي كمتر از 45 درجه بنشينند تا زياد تابلو نباشد .
تا حد امكان از ارتباط كلامي خودداري كنند ... !!
بعد از امتحان اول رفع اشكال كنيد و سپس درس بعدي را بخوانيد.
وبلاگ مشاوره‌ي تحصيلي، بهار اسماعيلي




نامه ي شماره 17

جريان اون اس ام اس رو بعدا متوجه ميشين .
 فعلا واسه خودم بايد سكرت بمونه .
يه چي بگم !؟ چرا به من گفتين براي امتحاناي ترم وقت بذارم ؟ چرا ؟  همه ي برنامه رو براي امتحاناي ترم تنظيم كردين. حالا مثلا بيستم مي‌شد 19 ... 18   يا 19 مي شد 18  يا مي شد 15 . چه تاثيري تو كنكور من داشت اين كار ؟ اصلا من اعتراض دارم !!! الان احساس مي‌كنم سه هفته رو هدر دادم . آزمون دوره است اونوقت من هيچي تست نزدم كه بدردم بخوره . حس مي‌كنم سه هفته ام دود شد رفت هوا .
گفته بودم كه يكي از دوستام مدرسه ي تيز هوشان ميره ؟ يادتونه ؟  گفته بودين راحت باشم باهاتون.  هر چي مي‌خوام بگم ؟ ناراحت نشين‌ها ! من تمام و كمال به شما و راهي كه جلوي پام گذاشتين اعتماد دارم ... مشاورِ دوستم كه تيزهوشان ميره بهش گفته بوده كه نمره‌ي اين امتحان‌ها مهم نيست! برنامه‌ي اصلي برنامه‌ي كنكوره كه مهمه. راستش من اين مورد رو قبول دارم. ناراحت نشينا ! آخه تشريحي خوندن اونم واسه نمره‌ي خوب با تستي خوندن فرق مي‌كنه. مي‌دونين كه. به نظرتون بهتر نبود من وقتم رو بيشتر مي‌گذاشتم واسه تست زدن و آزمون دوره ؟
مي‌تونستم دوباره از اون درصد خفن‌ها بيارم. عيب نداره. من چيزي كه زياد دارم اميده. واي نارحت نشينا. اگه شما نبودين و به من روحيه نمي‌دادين اينقدر خودم رو باور نمي‌كردم.
توي چهره‌ي مامان نگراني مي‌بينم. اگه حرفاتون به من روحيه نمي داد تا الان چند بار نا اميد شده بودم. پس بدونين مشاوره‌ي شما رو به صد تا ديگه نمي‌دم. فقط راجع به اين مورد نظرم مخالف شما بود !
خيلي سرم درد ميكنه ... زيست خيلي حجمش زياده ... احساس مي‌كنم خلاصه نويسي‌هام مثل كتاب شده.
كوتاه و مختصر و مفيد نيست. بهترين خلاصه نويسي من به نظرم براي درس ادبيات شد. صبح قبل از امتحان تونستم يك بار دوره كنم. كلي تاثير داشت. يادتونه گفتم مي‌خوام امتحانام رو خوب بدم. هدفم اين بود كه مي‌خواستم جايگاهم رو در كلاس بالاتر ببرم. همين. اما نمي‌دونم. بالابردن تراز هم برام مهمه. من ميخوام دانشگاه دولتي قبول شم. بايد درصدهاي رياضي و فيزيك و شيمي من بره بالاتر . چرا كه نه ؟
سرم خيلي درد مي كنه ... نمي تونم بنويسم .
شب به خير!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر